Interessante carrières in de mode-industrie

Heb je een voorliefde voor mode? Of je nu je eigen kleding maakt of dat je regelmatig mode-adviezen geeft aan mensen die je kent? Zo ja, misschien moet je dan eens nadenken over een carrière in de mode-industrie? Als je dat niet hebt gedaan, is de kans groot dat je de tijd moet nemen om dit te doen. Ondanks de wijdverbreide waanvoorstellingen dat een modevak een moeilijk te bereiken beroep is, is het mogelijk, maar het vereist veel wilskracht en geduld.

Wat betreft het hebben van een beroep in de mode-industrie, zijn velen verbaasd over welke taken en verantwoordelijkheden precies komen kijken. Het goede aan mode is dat er een aantal gerelateerde gerichte banen en carrières zijn. Er is voor elk wat wils, ook als het niet in de schijnwerpers staat. Natuurlijk zijn veel van de banen werken voor een andere mode-expert of bedrijf, maar er zijn mogelijkheden die je in staat stellen om je eigen baas te zijn.

Ontwerpers

Een van de meest populaire en gewilde carrières in stijl is die van een ontwerper. Modeontwerpers zijn mensen die kleding, kleding en accessoires ontwerpen, zoals sieraden of handtassen. Veel modeontwerpers beginnen klein met het maken van kledingstukken en kleding voor zichzelf en hun vrienden, zo begint het meestal. Maar met vastberadenheid blijven velen hun eigen mode promoten. Je hebt een scherp oog nodig, creativiteit maar nog belangrijker – een goed gevoel voor marketing, aangezien je creaties uiteindelijk moeten verkopen.

Kleermakers/Snijders

Ontwerpers werken nauw samen met de kleermakers of kleermakers (ook bekend als de kotters). Ze produceren eigenlijk de kleding of accessoires. Het mooie van een naaister zijn, is dat je je individuele kleding kunt maken (als je eenmaal de patronen van de ontwerper hebt). Natuurlijk hebben kleermakers en kleermakers veel geduld nodig en het is een erg hectische en snelle omgeving.

Detailhandelaren/agenten

Een carrière die je misschien overweegt, is de eigenaar en exploitant van een stijlwinkel. Modewinkels zijn er in verschillende maten, vormen en stijlen. Sommige winkels concentreren zich op een specifiek type kleding, zoals elegante avondkleding, en andere bieden allerlei soorten mode voor alle soorten mensen, zoals mannen, dames, kinderen, kort, lang, enz… Retailers krijgen te zien wat alle anderen doet in de branche en moet aansluiten bij de markten en toonaangevende trends.

Agenten zijn de mensen die de kleding verkopen aan de retailers in de industrie. In zekere zin vertegenwoordigen ze de ontwerpers. Een goede agent kent de beperkingen van zijn ontwerpers en zal alleen goede ontwerpers selecteren om te vertegenwoordigen.

Modeconsulenten

Een ander trendberoep dat interessant voor je kan zijn, is een modeconsulent. Modeconsulenten zijn personen die hun klanten (meestal ontwerpers) adviseren over de nieuwste stijlen. Veel ontwerpers zullen modeconsulenten inhuren voor input over wat hot is en wat het beste zal verkopen in het komende seizoen.

Modeconsulenten worden ook gebruikt om individuen te helpen met hun kleding en “hoe ze te dragen”. Modeconsulenten helpen bijvoorbeeld mensen die niet zeker weten wat ze moeten dragen bij een sollicitatiegesprek, op een bruiloft of voor een speciale gebeurtenis.

Modeshoworganisatoren

Veel mensen beseffen het niet, maar modeshows vergen veel werk en moeten twee keer per jaar plaatsvinden (herfst en lente). Elke ontwerper moet zijn producten laten zien, en dat betekent dat ze veel moeten reizen. Organisatoren van modeshows kunnen twee vormen aannemen. Een daarvan is door deel uit te maken van het organisatiecomité van de modeshow; de andere is de vertegenwoordiger van de ontwerper op de modeshow. Beide vergen veel energie omdat je altijd omringd bent door mensen, camera’s en glitter. Het is een korte duur, maar het is snel en vol.